Hakukoneoptimointi toimittajille, osa 2
Edellisessä kirjoituksessa kävimme läpi taustatietoja siitä, mitä SEO (hakukoneoptimointi) on ja miksi se on tärkeää yksittäisille toimittajille. Tässä kirjoituksessa käymme läpi joitakin käytännön vaiheita siitä, mitä toimittaja voi tehdä päivittäisessä työssään hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Uutismediassa ensimmäinen perusasia on oletusarvoisesti paikallaan: Hakukoneet pitävät sivustoista, joilla on jatkuvasti päivittyvää sisältöä. Uutissivustoilla on jatkuvasti päivittyvää sisältöä, joten kilpailutilanteesi lähtökohta on suotuisa. Mutta ota huomioon myös seuraavat seikat.
Seuraavassa on muutamia käytännön vinkkejä, jotka auttavat toimittajia hakukoneoptimoinnissa:
Kirjoita selkeitä ja täsmällisiä lauseita
Yritä välttää monimutkaisia lauserakenteita.
Ohjelmistorobotin on helpompi ymmärtää yksinkertaista kieltä. Yksinkertainen kieli ei kuitenkaan tarkoita huonoa kieltä. Pidä tämä mielessäsi artikkelia luodessasi.
Sisällytä uutisen varsinainen aihe kahteen ensimmäiseen virkkeeseen.
Älä esitä pitkiä selityksiä ennen varsinaiseen uutiseen siirtymistä. Tämä hämmentää sivustoa arvioivaa robottia.
Lyhyet, ytimekkäät ja täsmälliset artikkelien otsikot.
Tämä on lähes itsestään selvää – “lyhyt ja ytimekäs” toimii joka tapauksessa verkossa, joten myös Googlen botit pitävät siitä.
Päivitä uutinen lisätiedoilla.
Kun olet julkaissut artikkelin, älä unohda sitä. Haluat tietysti seurata lukijoiden määrää julkaistulle artikkelille. Muista kuitenkin, että Googlen botit pitävät päivittyvästä sisällöstä. Kun uusia yksityiskohtia tulee esiin, käy päivittämässä artikkelia. Näin se pysyy tuoreena. Sisällönhallintajärjestelmäsi tulee päivittää julkaisuajankohta vastaavasti. Jos tapahtuu suuri muutos, kannattaa harkita toisen artikkelin julkaisemista, mutta muista linkittää artikkelit toisiinsa. Google pitää viittauksista toisiin artikkeleihin. Ulkoiset linkit ovat vielä tehokkaampia, mutta myös oman julkaisun sisällä linkittäminen on myönteinen asia.
Pidä artikkelin pituus 1200 – 1800 sanan välillä.
Tämä ei ole yksiselitteinen totuus eli jos artikkelin aiheena on vaikkapa “Maailmanhistoria” ei ole välttämätöntä mahduttaa sitä 1800 merkkiin. Mutta kun menestyneitä artikkeleita on tutkittu, on havaittu, että iso osa niistä on pituudeltaan 1200-1800 merkkiä.
Klikkiotsikointi
Monilla meistä on mielipide klikkiotsikoista (“Vältä tätä tapaa treffeillä”), ja usein mielipide ei ole myönteinen. Ne kuitenkin toimivat verkossa hyvin. Voit rakentaa klikkiotsikoita vähemmän ärsyttävällä tyylillä, esimerkiksi: “5 tapaa pitää loistavat joulujuhlat” tai “7 tapaa nopeuttaa kannettavan tietokoneen toimintaa”.
Kysy artikkeliaiheita IT-osastoltasi (tai muulta SEO:sta vastaavalta taholta).
Kyllä, luit oikein. Miksi toimisit niin? Suositut hakusanat ovat julkista tietoa. Tiedämme siis, mistä aiheista ihmiset etsivät tietoa joka päivä. Jos kirjoitat artikkelin suositusta aiheesta, on melko todennäköistä, että artikkelisi ja julkaisusi saavat osansa lukijoista, jotka etsivät siitä tietoa. Jos yhdistät aiheen paikalliseen tai erikoisalanne kontekstiin, on todennäköistä, että paikalliset lukijasi löytävät tiensä sivustollesi valtakunnallisen kilpailun sijasta.
Avainsanoja on kahdenlaisia: On “brändättyjä avainsanoja” (Möttölän sanomat ilmastonmuutos), joissa on julkaisusi tuotemerkki. Siinä luokassa menestyminen on helpompaa. Liikenteen saaminen “ei-brändättyjen” avainsanojen (ilmastonmuutos) kautta on vaikeampaa, mutta ehkä palkitsevampaa, koska yleisillä avainsanoilla on yleensä enemmän liikennettä. Suositut avainsanat voivat olla yllättäviä: esimerkiksi sarjakuvan nimi. Miksi et laadi artikkelia sarjakuvan tekijästä, jota googlataan usein?
Avainsanat eli tagit.
Avainsanalistausten avulla selität hakurobotille, mistä artikkelissasi on kyse. Kun hakurobotti ymmärtää artikkelin aiheen oikein, sen on helppo suositella sitä edelleen. Käytä siis aktiivisesti avainsanoja, jotka kuvaavat juttuasi oikein.
Linkitä artikkeli muihin oman julkaisusi artikkeleihin.
Google pitää artikkeleista, joihin viitataan. Uskottavista ulkoisista lähteistä peräisin olevat viittaukset ovat tehokkaimpia, mutta myös sisäisillä linkeillä on myönteinen vaikutus.
Jaa artikkelisi sosiaalisen median kanavissa.
Artikkelisi jakaminen julkaisujesi sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa tai Twitterissä, on suositeltavaa. Harkitse myös henkilökohtaista ammatillista läsnäoloa eri sosiaalisen median kanavissa. Jos artikkelisi menee viraaliksi, eli saa paljon jakoja ja lukijoita muilla alustoilla, sillä on pitkäaikainen myönteinen vaikutus julkaisullesi ja sinulle toimittajana. Tämä on helppoa, jos käytössäsi on sisällönhallintatyökalu, jossa sosiaalisen median jakamiset on määritetty valmiiksi ja niitä käytetään olennaisena osana julkaisuprosessia.
Metakuvaukset.
Samoin kuin tagit, metakuvaukset auttavat selittämään hakukoneelle, mistä artikkelisi kertoo. Hakukoneet eivät kuitenkaan pidä liiasta selittämisestä. Meta-kuvauksen tulisi olla 50-160 merkkiä. Nykyaikainen sisällönhallintajärjestelmä voi helpottaa elämääsi tekemällä metakuvauksen lisäämisen helpoksi.
Vältä raskaiden elementtien käyttöä osana artikkelia.
Jos käytät nykyaikaista sisällönhallintajärjestelmää, se varmistaa automaattisesti, että kuvat, videot ja äänielementit ovat sellaisessa muodossa, että ne eivät aiheuta ongelmia artikkelin tai sivuston latausnopeudelle. Jos kuitenkin joskus päätät käyttää esim GIF-muotoja (niitä lyhyitä liikkuvia klippejä, joissa ei ole ääntä) tai lisäät itse tehtyjä kaavioita varmista, että ne eivät tiedostot eivät sisällä isoa määrää koodia eli ole “raskaita”.
Raskaalla tiedostolla saatat vahingossa pilata paitsi oman artikkelisi sivulatausnopeuden ja samalla myös koko julkaisun SEO:n. Jos olet epävarma siitä, onko jokin elementti OK, pyydä jotakuta tietotekniikkaan perehtynyttä tarkistamaan se ennen artikkelin julkaisemista.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: käytä sisällönhallintajärjestelmää (CMS), joka on suunniteltu digitaaliseen julkaisemiseen
Digitaalisen julkaisemisen on oltava helppoa. Jos oleellisten asioiden lisääminen on hankalaa ne jäävät todennäköisesti tekemättä ja hyvän digitaalisen sisällön luominen on epätodennäköistä. Jos artikkelien luomisprosessi on monimutkaista tai vaikeaa, motivaatio katoaa. Etenkin, jos satut tietämään, että kilpailijasi julkaisevat upean näköisiä artikkeleita murto-osassa ajasta, ja he saavat kaikki lukijat.